Giriş
Günümüzde çevrimiçi platformlarda gezinirken, sıklıkla karşılaştığımız pop-up ekranlar, kullanıcı deneyimini etkileyen önemli bir faktör haline geldi. Birçok web sitesi, kullanıcıların içeriğe ulaşmadan önce sürekli olarak çıkan bu pop-up pencerelerle karşılaşmalarını sağlıyor. Bu durum, site kullanım şartlarını içeren aydınlatma metinlerinin sunulma zorunluluğu, reklamlarla beraber bu durumun sürekli hale gelmesi, kullanıcıları alternatif sitelere yönlendiren ve genellikle rahatsızlık veren bir deneyim sebebi olduğunu söyleyebiliriz.
Pop-Up Ekranların Dezavantajları
Kullanıcılar, istedikleri içeriğe erişmeye çalışırken sürekli olarak beliren pop-up pencerelerle karşılaşmak zorunda kaldıklarında dikkatleri dağılıyor ve bu durum istenen bilgiye erişimi zorlaştırabiliyor ve pop-up ekranlarının yavaşlatıcı özelliği de eklendiğinde kullanıcıyı rahatsız edebiliyor. Özellikle anlık ödeme yapılacağı zaman kişinin karşısına reklamlar çıkması buna örnek verilebilir.
Pop-up ekranlar, kullanıcıların akıcı bir şekilde bir web sitesinde gezinmesini engelleyebilir. Kullanıcılar, sürekli olarak kapatmaları gereken bu pencerelerle uğraşmak zorunda kalıyor, bu da istedikleri bilgiye erişmelerini geciktiriyor.
Bazı pop-up pencereler, kullanıcıları farklı sitelere yönlendirebilir. Bu durum, kullanıcıların ana sitenin dışına çıkmasına neden olarak, sitenin trafiğini azaltabilir.
En önemli olumsuz tarafı ise, zorunlu hale gelen aydınlatma metinlerinin kullanıcıların her web sitesine ya da mobil uygulamaya girdiğinde kabul etme ya da etmeme seçeneğinin aslında çalışmıyor olmasıdır. Çoğu web sitesinde, bu metin uyarısını kabul etmemeniz halinde sitede hala dolaşıyor olmanız ve verilerinizin işlenmeye devam ediyor olması, uyarıların prosedürden ibaret olduğunu gösteriyor. Ayrıca hemen hemen çoğu web sitesinde, aydınlatma metnini kabul etseniz bile sürekli kullandığınız (aynı) tarayıcıdan giriş yaptığınız halde uyarıların çıkıyor olmasıdır.
Örnek olarak, Biletix web sitesine aynı tarayıcıdan hiçbir değişiklik yapmadan giriş yaptığımız halde hem aydınlatma metni hem de reklam çıkıyor ve siteye ilk girdiğinizde bir yavaşlık söz konusu oluyor. Aydınlatma metnini kabul etmeseniz bile sitede gezmenize izin veriliyor fakat arka planda bunun kayıt altına alınıp alınmadığını bilmiyoruz. Bununla beraber yavaşlık, zorluk ve sıkılganlık yaratmasının sürekli hale gelmesi nedeni ile alternatif web siteleri akıllarda belirmeye başlıyor ve bu, kullanıcılar cazip alternatifler gördükçe yavaş yavaş uzaklaşmasına sebep olabilmesi, kullanıcı deneyiminin dijital pazarlamada ki önemini vurguluyor.
Kullanıcı Odaklı Çözümler
Web sitesi sahipleri, başta reklamlar olmak üzere sürekli hale getirilen gereksiz pop-up pencerelerini azaltarak veya sadece ilgili içeriklerle kullanıcıları yönlendirerek kullanıcı deneyimini geliştirebilirler.
Site sahipleri sitenin amacına göre, kullanıcıların geri bildirimlerini alarak ve kullanılabilirlik testleri yaparak pop-up ekranların hangilerinin daha iyi çalıştığını belirlemek, daha etkili bir deneyim sunmaya yardımcı olabilmektedir.
Günümüzde sürekli hale gelen ve prosedürden ibaret olmasının anlaşılır hale gelmesi nedeni ile kullanıcılarda bıkkınlık yaratmaya başlaması, olabildiğince pop-up ekranlarından uzaklaşılması tavsiye edilmektedir.
Sonuç
Pop-up pencereleri, kullanıcı deneyimini olumsuz etkileyen ve kullanıcıları rahatsız eden bir unsur haline gelmiş gözüküyor. Web sitesi sahipleri, kullanıcı odaklı çözümler ve daha az rahatsız edici pop-up stratejileriyle daha olumlu bir deneyim sunmaları gerekiyor. Bu şekilde, kullanıcılar istedikleri içeriğe daha kolay ve hızlı bir şekilde erişebilirler.
Günümüzde web ve mobil sektörünün uzmanlaşması ve alternatiflerin çoğalması nedeni ile dijital pazarlamanın önemi geniş bir alanda kendini göstermektedir. Bu sebeple kullanıcı deneyimlerine daha çok önem verilmesi gerektiğini göstermek ve işletmeler açısından bu yönde personeller ve ekipler bulundurmak her açıdan büyümeye bir adım olacaktır.